Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

POZOR: Nyní v prodeji česká kniha Google Analytics 4 pro začátečníky.

Jak nastavit měření konverzí v Google Analytics 4

12. 2. 2025 | Google Analytics

konverze v GA4

Chcete vyhodnocovat důležité události na webu? Chcete měřit úspěšnost webu a online marketingu? Pak je důležité mít správně nastavené měření konverzí. Ukážu vám na konkrétních postupech, jak na to v Google Analytics 4.

Co to je konverze

Provozujete web, nebo e-shop? Pak vám asi prostá návštěvnost nestačí. Ke splnění obchodního cíle webu potřebujete, aby návštěvník provedl nějakou akci. Například, aby odeslal objednávku. Pak se z návštěvníka stává zákazník (nebo třeba potenciální zákazník).

Co se odesláním objednávky stalo? Návštěvník konvertoval v zákazníka. A přesně to je konverze, jak ji chápeme ve webové analytice.

Wikipedia o konverzi říká: Konverze na internetu označuje situaci, kdy návštěvník webových stránek vykoná provozovatelem žádanou akci, jež má pro něj zejména obchodní užitek. Konverze je tak jedním z nástrojů internetového marketingu.

Konverzí může být jakákoli akce, kterou chcete, aby návštěvníci webu udělali. Například:

A kterákoli jiná akce, jež je z hlediska vašich cílů důležitá.

ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics 4: Jak filtrovat vlastní návštěvnost.

Jak konverze měří Google Analytics 4

Google Analytics 4 na webu měří události. Událostí je například zobrazení stránky, kliknutí na odkaz či tlačítko, spuštění videa, odeslání formuláře a další interakce s obsahem webu.

Měřicí kód Analytics 4 umí události měřit automaticky, aniž byste museli něco složitě programovat. Pokud tedy na webu chcete měřit například odeslání objednávky/poptávky z vašeho formuláře, nemusíte vůbec kontaktovat programátora. Vše zvládnete nastavit sami.

Aby se však události z formulářů a tlačítek zaznamenávaly, je třeba aktivovat vylepšené měření.

Vylepšené měření aktivujete takto:

  1. V GA4 přejděte do Administrátora (ikona ozubeného kola vlevo dole).
  2. Zvolte správný účet a službu – tedy váš web.
  3. Klikněte na Shromažďování a úprava datDatové streamy a poté na stream s vaším měřením.
  4. V části Události v bloku Vylepšené měření aktivujte přepínač.
  5. Poté stiskněte ikonu ozubeného kola níže.
  6. A přepínače aktivujte u těch událostí, které chcete na webu měřit.
  7. Nahoře stiskněte tlačítko Uložit.
Vylepšené měření v GA4

A to je vše. Nyní váš měřící kód zaznamenává všechny události, které jste vybrali.

Kde v Google Analytics 4 konverze najdu

Analytics s termínem konverze ve svém rozhraní vůbec nepracuje. Používá termín klíčové události (alespoň v době psaní tohoto článku).

POZOR: Termíny rozhraní Analytics se mění rychleji, než ponožky na noze. Ve starých Analytics se používal termín Cíl. V nových Anyltics 4 se používal termín Konverze, posléze Hlavní událost a v době psaní článku se používá termín Klíčová událost. Pokud jste v Analytics našli něco jiného, nenechte se vykolejit. Jde stále o totéž.

Klíčové události naleznete zde:

  1. Vlevo dole klikněte na ikonu ozubeného kola s textem Administrátor.
  2. V levém menu otevřete skupinu Zobrazení dat.
  3. Klikněte na Klíčové události.
klíčové události v GA4

Pokud zde zatím žádné události nemáte, je to proto, že jste žádné události na webu nenastavili jako klíčové. To spolu za chvíli změníme.

S klíčovými událostmi se také setkáte téměř ve všech přehledech Analytics.

Klíčové události v přehledech GA4

ČTĚTE TAKÉ článek Zdroje návštěvnosti webu v Google Analytics 4.

Návod: nastavení odeslání formuláře jako konverze

Pokud chcete měřit odeslání objednávkového/poptávkového formuláře na svém webu jako konverzi, je třeba nejdříve vytvořit vlastní události.

Aktivací vylepšeného měření sice Analytics automaticky změří událost odeslání formuláře, jenomže jakéhokoli formuláře na webu. Vy ovšem chcete změřit odeslání konkrétního formuláře.

Základním požadavkem pro tento postup je, že máte na stránce webu vytvořený formulář, který uživatele po odeslání přesměruje na děkovnou stránku. Adresu této děkovné stránky si zkopírujte do schránky, nebo do nějakého dokumentu (třeba Poznámkového boku). Budete ji potřebovat v následujícím postupu.

V Administrátorovi postupujte takto:

  1. V levém menu v části Zobrazení dat klikněte na Události.
  2. Klikněte na tlačítko Vytvořit událost a poté na tlačítko Vytvořit.
  3. Do pole Název události napište popisný název – například Poptávka. Název nesmí obsahovat mezery. Pokud chcete mít v názvu více slov, oddělte je pomlčkou nebo podtržítkem. Název by měl být co nejkratší. Diakritika není problém.
  4. V poli Parametr nechejte event_name (název události) a v roletce Operátor ponechejte volbu rovná se.
  5. Do pole hodnota napište page_view (název události GA4 pro zobrazení stránky).
  6. Klikněte na Přidat podmínku.
  7. Klikněte do pole Parametr a začněte psát page a poté klikněte na volbu page_location (parametr GA4 pro adresu stránky).
  8. V roletce Operátor můžete ponechat rovná se.
  9. Do pole Hodnota vložte dříve zkopírovanou adresu děkovné stránky.
  10. Vpravo nahoře klikněte na tlačítko Vytvořit.
Nastavení měření konverze v GA4

Nyní máte vytvořenou vlastní událost. A už stačí jen jeden krok, a to označit ji jako klíčovou událost.

Vlastní událost označíte jako klíčovou takto:

  1. Zkopírujte si název vlastní události.
  2. Pak všechna okna zavřete, až se dostanete zpět do Administrátora.
  3. V levém menu klikněte na Klíčové události.
  4. Klikněte na tlačítko Nová klíčová událost.
  5. Vložte, nebo napište název své události.
  6. Klikněte na tlačítko Uložit.

A je to. Nyní Analytics měří novou klíčovou událost, a tou je odeslání vašeho formuláře.

ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics 4: Jak analyzovat odkazy z jiných webů.

Výhody/nevýhody tohoto řešení

Tímto řešením se odeslání formuláře změří jako klíčová událost vždy, když uživatel po odeslání navštíví děkovnou stránku.

Výhodou je jednoduchost nastavení. Nepotřebujete vědět nic víc, než je adresa děkovné stránky. A tu zjistíte snadno po odeslání formuláře.

A teď k nevýhodě. Pokud uživatel webu zobrazí děkovnou stránku opakovaně, tak se událost zaznamená opakovaně. To se může stát například tak, že záložku s děkovnou stránkou nechá v prohlížeči otevřenou a vrátí se k ní později.

Zároveň platí, že váš formulář nutně nemusí končit na děkovné stránce. Muže například jen zobrazit zprávu o odeslání formuláře. Pak vám toto řešení fungovat nebude.

Existují ale další postupy, jež nejsou o moc složitější.

Jak jinak lze měřit konverze v Google Analytics 4

Jak už víte, Google Analytics 4 měří události na webu. A s každou událostí se posílají také parametry této události. Díky tomu máme podstatně větší manévrovací prostor.

Ve výše uvedeném příkladu jsme využili událost page_view = zobrazení stránky. Místo toho ale lze změřit událost odeslání formuláře = form_submit. Ta se změří vždy, když uživatel klikne na odesílací tlačítko formuláře.

Zde je možností hned několik, protože i tato událost obsahuje několik užitečných parametrů. Například:

TIP: Všechny postupy najdete popsané v mé e-knize Google Analytics 4 pro začátečníky.

Závěrem

Google Analytics 4 nabízí spoustu možností měření návštěvnosti a konverzí. Chcete pochopit, jak funguje, jak se v něm orientovat a jak si vše nastavit?

Zapomeňte na desítky, či stovky hodin pokusů, omylů a nekonečné frustrace. Vše podstatné se naučíte během pár hodin díky mé e-knize Google Analytics pro začátečníky. Mrkněte na ni.

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop