Máte internetový obchod, ale prodeje se nehýbou? Pryč je doba boomu e-shopů, kdy stačilo prostě obchod založit a inkasovat peníze.
V tomto článku rozebírám důvody neúspěchu současných internetových obchodů. Změnila se doba, změnili se zákazníci, nebo se změnilo celé prostředí internetu? V čem je zakopaný pes? Podívejme se na to analytickým pohledem.
Polovina minulého desetiletí byla dobou boomu internetových obchodů. Důvodem byl fakt, že lidé objevili možnost nakupování přes internet. Za tím stojí především masivní rozšíření rychlého připojení k internetu a výrazné snížení cen, které vedlo k nárůstu počtu každodenních uživatelů internetu. Nakupování přes internet bylo něco nového, atraktivního.
Tehdy stačilo technicky založit internetový obchod a pak už jen čekat a kasírovat peníze. Ostatně na tomto boomu se svezli i dnešní giganti, jako je třeba Mall.cz nebo Alza.cz. Mimo masivní reklamy ale prodeji přes internet přidali něco, co malým one-man projektům obvykle chybí: Špičkový zákaznický servis především v rámci samotného nákupu a jedinečný obsah podporující proces nákupu.
Také vlastníte internetový obchod, ale vaše prodeje nerostou, ale spíše klesají? Vězte, že na tom nejste sami.
Neklidná doba má na prodeje vliv, to ano. Ale jaký? Lidé se více zajímají nejenom o zboží, ale také o službu, kterou internetový obchod poskytuje. Jsou obezřetnější, nesvěří své peníze kdekomu, zvažují nákup. A není to o ceně. Mall.cz ani Alza.cz nejsou nejlevnějšími obchody, ale poskytují něco, co neposkytuje 95 % ostatních obchodů: Mají vybudovanou obrovskou důvěru díky propracovanému systému nákupu a následné péče.
V obchodu platí následující pravidlo: Rádi nakupujeme, ale nejsme rádi, když se nám prodává.
Bohužel drtivá většina dnešních obchodů pouze prodává. Co vidíte po příchodu na hlavní stránku e-shopu? Seznam výrobků a výrobky v akci. Opravdu si myslíte, že prodáte jen proto, že je výrobek v akci, nebo na základě jiných parametrů?
Za to může především rozmach technických řešení e-shopu, kdy každý obchod vypadá a chová se stejně jako přes kopírák. Ostatně podívejte se jednoho z největších poskytovatelů řešení e-shopů, Shoptet.cz. Téměř 1700 e-shopů, které nyní pronajímají, jsou obvykle založené na stejné grafické šabloně a funkčně se chovají naprosto stejně. Není zde žádný prostor pro individualitu. Pokud budete chtít prodávat jinak, nemáte šanci. Z těch téměř 1700 obchodů zažívá úspěch jen zlomek, a to nebudou ty vytvořené ze šablony a se stejnými funkcemi.
Ale víte co ve skutečnosti prodává? Nejsou to funkce webu, nejsou to parametry produktu, není to ani cena. Proč uspěla velká nákupní centra? Protože je na jednom místě hodně obchodů? Ne: z nakupování prostě udělala zážitek. Lidé tráví v nákupním centru celý den, je o ně postaráno, užijí si zde volný čas. Velká obchodní centra udělala z nakupování zážitek, který vyvolává emoce. A emoce jsou hlavním motivátorem nákupů.
Myslíte si, že na internetu je to jiné? Ne, není.
TIP: Naučte se psát popisy výrobků, které je prodají. Přijďte na kurz Copywriting: píšeme texty, které prodávají.
Chcete se svým e-shopem uspět? Dělejte to jinak. Přestaňte prodávat a místo toho udělejte z nakupování zážitek, vzbuzujte emoce – kladné i záporné.
Věnujte pozornost každému jednotlivému výrobku, připravte pro něj jedinečný text a přidejte své osobní zkušenosti. Ano, tohle nezvládnete udělat pro 1000 položek, ale co kdybyste prodávali jen 50 výrobků, které ale perfektně znáte a můžete o nich hodiny povídat?
Zkuste to jinak:
Abyste mohli prodat, je nesmírně důležité získat důvěru. Tu si získáte aplikováním následujících pravidel:
A k tomu všemu něco, co by mělo být samozřejmostí, ale v čem stále eshopy chybují. E-shop by měl umožňovat ještě před nákupem rychle zjistit všechny důležité informace:
Řada malých e-shopů bohužel nevyužívá své hlavní výhody, kterou mamuti, jako je Mall.cz, nemohou nikdy poskytnout: osobní přístup.
Přestaňte se skrývat za technickým řešením a monitorem počítače a prezentujte sebe jako značku, jako odborníka v oboru. Zveřejněte na webu svůj příběh, svou fotografii, umožněte lidem, aby vám osobně napsali. Rady na webu prezentujte za sebe a komunikujte v jednotném čísle. Pište blog, přispívejte věcně do diskuzí.
Vaše upřímnost vám některé zákazníky vezme, ale jiné, kteří budou rezonovat s vaším příběhem, získáte. Získáte ty správné zákazníky.
Jedinečné e-shopy dnes nemají problém s poklesem tržeb, s nezájmem zákazníků. Spíše naopak. Lidé jsou vybíravější a trh se pročišťuje. Tisíce e-shopů pravděpodobně v příštích letech zanikne. Budete mezi nimi i vy?
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
Počet komentářů: 3
Srdečně Vás zdravím pane Domes.
Děkuji Vám za odkaz, který se mi objevil na e-mailu. Většinou tyto nabídky a „zaručené“ informace už ze zásady hážu do spamu ale u té Váší jsem neodolal a rozklikl ji. Čekalo mě příjemné překvapení v podobě užitečných rad ohledně optimalizací. Jelikož se mi tato problematika bytostně týká (otevřel jsem nový shop na kterém si dělám vše sám a čeká mě ještě dlouhá cesta), budu na Vašich stránkách častým hostem :-).
Ještě jednou díky a jsem s pozdravem Slavajs.
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Dobry den pan Domes,
pred tyzdnom mi bol spusteny e-shop StyloveDekoracie.sk, nie je este na 100 %, zriadovatel mi tam este nenahodil eBook a treba este vyladit nejake detaily.
Moja otazka sa vsak tyka reklamy. Kde by som mala zacat ? Uvazujem nad Fb a Google Adwords. Co by ste mi poradili Vy ?
Dakujem za odpoved, majte sa pekne
Zuzana