Chcete vyhodnocovat důležité události na webu? Chcete měřit úspěšnost webu a online marketingu? Pak je důležité mít správně nastavené měření konverzí. Ukážu vám na konkrétních postupech, jak na to v Google Analytics 4.
Provozujete web, nebo e-shop? Pak vám asi prostá návštěvnost nestačí. Ke splnění obchodního cíle webu potřebujete, aby návštěvník provedl nějakou akci. Například, aby odeslal objednávku. Pak se z návštěvníka stává zákazník (nebo třeba potenciální zákazník).
Co se odesláním objednávky stalo? Návštěvník konvertoval v zákazníka. A přesně to je konverze, jak ji chápeme ve webové analytice.
Wikipedia o konverzi říká: Konverze na internetu označuje situaci, kdy návštěvník webových stránek vykoná provozovatelem žádanou akci, jež má pro něj zejména obchodní užitek. Konverze je tak jedním z nástrojů internetového marketingu.
Konverzí může být jakákoli akce, kterou chcete, aby návštěvníci webu udělali. Například:
A kterákoli jiná akce, jež je z hlediska vašich cílů důležitá.
ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics 4: Jak filtrovat vlastní návštěvnost.
Google Analytics 4 na webu měří události. Událostí je například zobrazení stránky, kliknutí na odkaz či tlačítko, spuštění videa, odeslání formuláře a další interakce s obsahem webu.
Měřicí kód Analytics 4 umí události měřit automaticky, aniž byste museli něco složitě programovat. Pokud tedy na webu chcete měřit například odeslání objednávky/poptávky z vašeho formuláře, nemusíte vůbec kontaktovat programátora. Vše zvládnete nastavit sami.
Aby se však události z formulářů a tlačítek zaznamenávaly, je třeba aktivovat vylepšené měření.
Vylepšené měření aktivujete takto:
A to je vše. Nyní váš měřící kód zaznamenává všechny události, které jste vybrali.
Analytics s termínem konverze ve svém rozhraní vůbec nepracuje. Používá termín klíčové události (alespoň v době psaní tohoto článku).
POZOR: Termíny rozhraní Analytics se mění rychleji, než ponožky na noze. Ve starých Analytics se používal termín Cíl. V nových Anyltics 4 se používal termín Konverze, posléze Hlavní událost a v době psaní článku se používá termín Klíčová událost. Pokud jste v Analytics našli něco jiného, nenechte se vykolejit. Jde stále o totéž.
Klíčové události naleznete zde:
Pokud zde zatím žádné události nemáte, je to proto, že jste žádné události na webu nenastavili jako klíčové. To spolu za chvíli změníme.
S klíčovými událostmi se také setkáte téměř ve všech přehledech Analytics.
ČTĚTE TAKÉ článek Zdroje návštěvnosti webu v Google Analytics 4.
Pokud chcete měřit odeslání objednávkového/poptávkového formuláře na svém webu jako konverzi, je třeba nejdříve vytvořit vlastní události.
Aktivací vylepšeného měření sice Analytics automaticky změří událost odeslání formuláře, jenomže jakéhokoli formuláře na webu. Vy ovšem chcete změřit odeslání konkrétního formuláře.
Základním požadavkem pro tento postup je, že máte na stránce webu vytvořený formulář, který uživatele po odeslání přesměruje na děkovnou stránku. Adresu této děkovné stránky si zkopírujte do schránky, nebo do nějakého dokumentu (třeba Poznámkového boku). Budete ji potřebovat v následujícím postupu.
V Administrátorovi postupujte takto:
Nyní máte vytvořenou vlastní událost. A už stačí jen jeden krok, a to označit ji jako klíčovou událost.
Vlastní událost označíte jako klíčovou takto:
A je to. Nyní Analytics měří novou klíčovou událost, a tou je odeslání vašeho formuláře.
ČTĚTE TAKÉ článek Google Analytics 4: Jak analyzovat odkazy z jiných webů.
Tímto řešením se odeslání formuláře změří jako klíčová událost vždy, když uživatel po odeslání navštíví děkovnou stránku.
Výhodou je jednoduchost nastavení. Nepotřebujete vědět nic víc, než je adresa děkovné stránky. A tu zjistíte snadno po odeslání formuláře.
A teď k nevýhodě. Pokud uživatel webu zobrazí děkovnou stránku opakovaně, tak se událost zaznamená opakovaně. To se může stát například tak, že záložku s děkovnou stránkou nechá v prohlížeči otevřenou a vrátí se k ní později.
Zároveň platí, že váš formulář nutně nemusí končit na děkovné stránce. Muže například jen zobrazit zprávu o odeslání formuláře. Pak vám toto řešení fungovat nebude.
Existují ale další postupy, jež nejsou o moc složitější.
Jak už víte, Google Analytics 4 měří události na webu. A s každou událostí se posílají také parametry této události. Díky tomu máme podstatně větší manévrovací prostor.
Ve výše uvedeném příkladu jsme využili událost page_view = zobrazení stránky. Místo toho ale lze změřit událost odeslání formuláře = form_submit. Ta se změří vždy, když uživatel klikne na odesílací tlačítko formuláře.
Zde je možností hned několik, protože i tato událost obsahuje několik užitečných parametrů. Například:
TIP: Všechny postupy najdete popsané v mé e-knize Google Analytics 4 pro začátečníky.
Google Analytics 4 nabízí spoustu možností měření návštěvnosti a konverzí. Chcete pochopit, jak funguje, jak se v něm orientovat a jak si vše nastavit?
Zapomeňte na desítky, či stovky hodin pokusů, omylů a nekonečné frustrace. Vše podstatné se naučíte během pár hodin díky mé e-knize Google Analytics pro začátečníky. Mrkněte na ni.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »
© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby
Registrujte se k odběru upozornění na nové články v blogu.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.
Napsat komentář