Webdesign a tvorba webových stránek - Brno »

Do košíku »

POZOR: Nyní v prodeji česká kniha Google Analytics 4 pro začátečníky.

Analýza: Váš internetový obchod neprodává?

9. 8. 2013 | Tvorba webu

eshop

Máte internetový obchod, ale prodeje se nehýbou? Pryč je doba boomu e-shopů, kdy stačilo prostě obchod založit a inkasovat peníze.

V tomto článku rozebírám důvody neúspěchu současných internetových obchodů. Změnila se doba, změnili se zákazníci, nebo se změnilo celé prostředí internetu? V čem je zakopaný pes? Podívejme se na to analytickým pohledem.

Je boom e-shopů za námi?

Polovina minulého desetiletí byla dobou boomu internetových obchodů. Důvodem byl fakt, že lidé objevili možnost nakupování přes internet. Za tím stojí především masivní rozšíření rychlého připojení k internetu a výrazné snížení cen, které vedlo k  nárůstu počtu každodenních uživatelů internetu. Nakupování přes internet bylo něco nového, atraktivního.

Tehdy stačilo technicky založit internetový obchod a pak už jen čekat a kasírovat peníze. Ostatně na tomto boomu se svezli i dnešní giganti, jako je třeba Mall.cz nebo Alza.cz. Mimo masivní reklamy ale prodeji přes internet přidali něco, co malým one-man projektům obvykle chybí: Špičkový zákaznický servis především v rámci samotného nákupu a jedinečný obsah podporující proces  nákupu.

Také vlastníte internetový obchod, ale vaše prodeje nerostou, ale spíše klesají? Vězte, že na tom nejste sami.

Tržby internetových obchodů klesají

V čem je problém?

Neklidná doba má na prodeje vliv, to ano. Ale jaký? Lidé se více zajímají nejenom o zboží, ale také o službu, kterou internetový obchod poskytuje. Jsou obezřetnější, nesvěří své peníze kdekomu, zvažují nákup. A není to o ceně. Mall.cz ani Alza.cz nejsou nejlevnějšími obchody, ale poskytují něco, co neposkytuje 95 % ostatních obchodů: Mají vybudovanou obrovskou důvěru díky propracovanému systému nákupu a následné péče.

V obchodu platí následující pravidlo: Rádi nakupujeme, ale nejsme rádi, když se nám prodává.

Bohužel drtivá většina dnešních obchodů pouze prodává. Co vidíte po příchodu na hlavní stránku e-shopu? Seznam výrobků a výrobky v akci. Opravdu si myslíte, že prodáte jen proto, že je výrobek v akci, nebo na základě jiných parametrů?

Za to může především rozmach technických řešení e-shopu, kdy každý obchod vypadá a chová se stejně jako přes kopírák. Ostatně podívejte se jednoho z největších poskytovatelů řešení e-shopů, Shoptet.cz. Téměř 1700 e-shopů, které nyní pronajímají, jsou obvykle založené na stejné grafické šabloně a funkčně se chovají naprosto stejně. Není zde žádný prostor pro individualitu. Pokud budete chtít prodávat jinak, nemáte šanci. Z těch téměř 1700 obchodů zažívá úspěch jen zlomek, a to nebudou ty vytvořené ze šablony a se stejnými funkcemi.

Ale víte co ve skutečnosti prodává? Nejsou to funkce webu, nejsou to parametry produktu, není to ani cena. Proč uspěla velká nákupní centra? Protože je na jednom místě hodně obchodů? Ne: z nakupování prostě udělala zážitek. Lidé tráví v nákupním centru celý den, je o ně postaráno, užijí si zde volný čas. Velká obchodní centra udělala z nakupování zážitek, který vyvolává emoce. A emoce jsou hlavním motivátorem nákupů.

Myslíte si, že na internetu je to jiné? Ne, není.

nákup - výhody vs užitek

 

TIP: Naučte se psát popisy výrobků, které je prodají. Přijďte na kurz Copywriting: píšeme texty, které prodávají.

 

Jak dnes na úspěšný internetový obchod?

Chcete se svým e-shopem uspět? Dělejte to jinak. Přestaňte prodávat a místo toho udělejte z nakupování zážitek, vzbuzujte emoce – kladné i záporné.

Věnujte pozornost každému jednotlivému výrobku, připravte pro něj jedinečný text a přidejte své osobní zkušenosti. Ano, tohle nezvládnete udělat pro 1000 položek, ale co kdybyste prodávali jen 50 výrobků, které ale perfektně znáte a můžete o nich hodiny povídat?

Zkuste to jinak:

Abyste mohli prodat, je nesmírně důležité získat důvěru. Tu si získáte aplikováním následujících pravidel:

A k tomu všemu něco, co by mělo být samozřejmostí, ale v čem stále eshopy chybují. E-shop by měl umožňovat ještě před nákupem rychle zjistit všechny důležité  informace:

Malé e-shopy nevyužívají svůj hlavní potenciál!

Řada malých e-shopů bohužel nevyužívá své hlavní výhody, kterou mamuti, jako je Mall.cz, nemohou nikdy poskytnout: osobní přístup.

Přestaňte se skrývat za technickým řešením a monitorem počítače a prezentujte sebe jako značku, jako odborníka v oboru. Zveřejněte na webu svůj příběh, svou fotografii, umožněte lidem, aby vám osobně napsali. Rady na webu prezentujte za sebe a komunikujte v jednotném čísle. Pište blog, přispívejte věcně do diskuzí.

Vaše upřímnost vám některé zákazníky vezme, ale jiné, kteří budou rezonovat s vaším příběhem, získáte. Získáte ty správné zákazníky.

Jedinečné e-shopy dnes nemají problém s poklesem tržeb, s nezájmem zákazníků. Spíše naopak. Lidé jsou vybíravější a trh se pročišťuje. Tisíce e-shopů pravděpodobně v příštích letech zanikne. Budete mezi nimi i vy?

Upozornění na nové články do e-mailu?

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání upozornění na nové články a termíny školení po dobu max. 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu.

Zpracovávám vaše osobní údaje. Jak údaje chráním »

Sdílejte článek na sociálních sítích

Přečtěte si také...

Komentáře

Počet komentářů: 3

  1. Zuzana napsal:

    Dobry den pan Domes,

    pred tyzdnom mi bol spusteny e-shop StyloveDekoracie.sk, nie je este na 100 %, zriadovatel mi tam este nenahodil eBook a treba este vyladit nejake detaily.
    Moja otazka sa vsak tyka reklamy. Kde by som mala zacat ? Uvazujem nad Fb a Google Adwords. Co by ste mi poradili Vy ?
    Dakujem za odpoved, majte sa pekne

    Zuzana

    • Martin Domes napsal:

      Dobrý den,

      shodou okolností tento týden publikuji 10. video v rámci SEO akademie, které se věnuje právě propagaci a marketingu a v němž VIP členy SEO akademie učím pravidlům úspěšného online marketingu 🙂

      Snad bych měl tři rychlé rady/pravidla:
      1. Online marketing začněte až tehdy, kdy budete mít na webu špičkový obsah, který návštěvníky zaujme, a sběrný formulář na kontakty.
      2. Zvláště v případě PPC kampaní je nesmírně důležité zaměřit se na kvalitu cílové stránky. Častou chybou je totiž právě vedení PPC kampaně na úvodní stránku webu a vyhazování peněz z okna.
      3. Marketingové aktivity je důležité měřit a vyhodnocovat – například náklady na jednoho zákazníka nebo klienta. To vše umí Google Analytics.

      Právě proto se často vyplatí svěřit kampaň do rukou odborníka.

      Já každopádně doporučuji držet se minimálně těchto tří pravidel 🙂

      Martin

  2. Slavajs napsal:

    Srdečně Vás zdravím pane Domes.
    Děkuji Vám za odkaz, který se mi objevil na e-mailu. Většinou tyto nabídky a „zaručené“ informace už ze zásady hážu do spamu ale u té Váší jsem neodolal a rozklikl ji. Čekalo mě příjemné překvapení v podobě užitečných rad ohledně optimalizací. Jelikož se mi tato problematika bytostně týká (otevřel jsem nový shop na kterém si dělám vše sám a čeká mě ještě dlouhá cesta), budu na Vašich stránkách častým hostem :-).
    Ještě jednou díky a jsem s pozdravem Slavajs.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Martin Domes | ochrana osobních údajů | cookies | obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign – tvoříme obchodně úspěšné weby

Chcete úspěšný web?

Chci web získávající zákazníky
Chci ziskový e-shop